Så väljer folk krogar

Tidningen Restaurangvärlden har intervjuat 3000 personer om hur de gör när de ska välja krog.

Ur undersökningsresultatet:

7 av 10 går på vännernas råd när de väljer restaurang.
Det avgör oftast valet av krog:
69% lyssnar till vänners rekommendation
13% låter sig styras av tidningsrecensioner.
10% anger andra orsaker som exempelvis läget, spännande meny, impulshandling.
7% har läst om krogen i artiklar, recensioner eller bloggar på nätet.
1% letar nya restauranger i guideböckerna.

Man kan dra två slutsatser av detta:

1. Sydsvenskans val av att bara ha recensioner som återkommande krogbevakning är fel om man ska se ur ett guidande läsarperspektiv.

Jag tolkar de nerbantade Dygnet Runt-sidorna i b-delen som en form av helgguide och därmed borde det nog finns väldigt mycket effektivare sätt att disponera helsidan som idag upptas till hundra procent av Bongrecensionen…

2. Jag är lite fel ute när jag skrev att krogrecensionerna har stor makt över vilka krogar som gäster väljer. Däremot tror jag fortfarande att en etta eller en femma i en recension i en stad som Malmö faktiskt påverkar Malmöbornas uppfattning om en krog rejält.

3 reaktion på “Så väljer folk krogar

  1. Jag tror inte att du är fel ute när du skrev att krogrecensionerna har stor makt över vilka krogar som gäster väljer. Kan tänka mig att i gruppen som ofta äter ute så är det betydligt fler som har koll på tidningens recensioner än andelen i den här undersökningen som även har med massor av människor som säkert äter ute max en gång om året.

  2. På tal om omdömen. Efter Bongs besök på Noma fick jag faktiskt lust att prova. Nu lägger ekonomin hinder i vägen, men eftersom jag varit skeptisk till ”Världens bästa restaurang” så hade jag nog gjort ett besök óm möjligheten fanns.
    Å andra sidan brukar jag vara skeptisk till Bongs omdömen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *